Jak może wyglądać SEO w 2021 roku?

5
(259)

Wyszukiwarka Google co roku się zmienia. Wprowadzane są zmiany w algorytmach, lecz nikt tak naprawdę nie wie, czego one dotyczą. To właśnie rolą specjalistów SEO jest analizowanie działań na danej domenie po każdej aktualizacji Google i wyciąganie wniosków. W sieci istnieją domeny, które mimo zmian nadal pozostają niezmiennie w TOP10. Istnieją również takie, które bardzo gwałtownie spadają lub chwilowo wzrastają, a następnie nurkują w dół. Zdarzają się także sytuacje w których domena nagle zaczyna tracić pozycje. Specjalista SEO nie wykonuje żadnych działań, a po kilku dniach czy tygodniach strona wraca do TOP10. Tego ostatniego zjawiska zapewne nie potrafi wytłumaczyć żaden specjalista SEO na świecie. Bo jak to możliwe, że teoretycznie nasza domena spada z TOP10, a po czasie wraca, mimo że nie były wykonywane żadne czynności ani na stronie ani poza nią?

 Przyglądając się tego typu działaniom ze strony Google, można domniemać, że SEO w 2021 roku będzie loterią. Nadal będzie jedną wielką niewiadomą dla specjalistów SEO. Co takiego zmieniło się w 2020 roku w tworzeniu kontentu, linkowaniu czy w technologii budowania stron www, aby móc mówić, że 2021 będzie inny? Na wielu blogach branżowych można zauważyć wiele ciekawych teorii np.: o tym, że Google rozumie co jest napisane w danym wpisie na stronie www lub że Google promuje wartościowe treści, a także wartościowe linkowanie. W 2020 roku można było także spotkać się z teoriami mówiącymi, że linkowanie nie ma już większego znaczenia, a sam kontent to 80% sukcesu w SEO. Wato jednak pamiętać, że żadna z tych tez nie ma pokrycia w potwierdzonych faktach przez przedstawicieli Google.

SEO w 2020 było bardziej wymagające niż w 2019, wynika to z faktu na mniejszy dostęp do miejsc z których można linkować. W roku 2021 raczej się to nie zmieni i nikt nie pozwoli za darmo zamieścić linku na swoim blogu z kilkudziesięcioma tysiącami miesięcznie wyświetleń. Duży nacisk nakładany  na kontent w roku 2020, pozostanie trendem, który będzie kontynuowany w 2021 roku, ze względu na możliwości linkowania wewnętrznego, bez konieczności prowadzenia linkowania zewnętrznego.

Kolejnym trendem, który był dość widoczny w 2020 roku a najprawdopodobniej  będzie  kontynuowany w 2021 roku, jest zakładanie oraz rozwój blogów firmowych. Działania, które mogą również być szeroko stosowane w 2021 roku, to rozbudowa kontentu na stronie do absurdalnych rozmiarów. Przykładem takim może być tworzenie podstron do każdej usługi, jaką oferujemy i tworzenie kwiecistego kontentu. Trendy tego typu stosowane są głównie z chęci zaoszczędzenia na tworzeniu miejsc do linkowania lub kupowania wartościowych linków. Działania takie nie mają jednak wiele wspólnego z klasycznym SEO. Klient trafiający na stronę www firmy usługowej np.: tworzącej aranżacje wnętrz, chce zobaczyć realizacje i standard pracy, a nie opisy, czym jest aranżacja wnętrz i jak bardzo zmieni nasze życie, gdy z niej skorzystamy. Odejście od podstaw SEO, czyli linkowania z wartościowych miejsc na rzecz tworzenia z każdej strony www encyklopedii, jest drogą na skróty, której klienci nie chcą już kupować.

W dalszym ciągu specjaliści SEO będą stawiać na szczegółową optymalizację strony www i maksymalne przyśpieszenie jej wczytywania się na urządzeniach mobilnych. Rok 2021 będzie kontynuacją wdrażania strategii polegającej na przerabianiu stron firmowych na encyklopedie. Niektóre strony www z ogromną zawartością treści nie są już przekonywującym argumentem w procesie sprzedaży usług SEO. Dlatego też w 2021 roku firmy będą chętniej zatrudniać specjalistów SEO w swoich firmach, niż korzystać z usług agencji, które swoje działania opierają jedynie o ciągły rozwój treści na stronach.

W 2021 roku koszty związane z zakupem linków będą w dalszym ciągu dla wielu barierą uniemożliwiającą prowadzenie pozycjonowania stron www w takim kształcie, jak życzy sobie tego klient. W nowym roku nadal będzie wymagana od specjalistów SEO ciężka praca i testowanie kilku modeli pozycjonerskich w odniesieniu do tego samego klienta. Z pewnością rok 2021 w branży pozycjonerskiej będzie w dalszym ciągu narażony na nagłe wahania pozycji w TOP10, na które trzeba będzie reagować. Google w dalszym ciągu będzie bronić swoich interesów i maksymalnie będzie utrudniać bezpłatne korzystanie z wyszukiwarki, poprzez nieuzasadnione wahania pozycji. Dość mocno będzie także kontynuowany trend pozycjonowania lokalnego. W tym przypadku będą nadal tworzone podstrony z konkretnymi usługami pod dane miasto czy region.

Pozycjonowanie stron www w 2021 będzie przynosiło lepsze efekty zespołom ludzi, którzy będą opracowywać modele pozycjonerskie i testować je w połączeniu z różnymi konfiguracjami optymalizacyjnymi strony www czy sklepu internetowego. Trendem, który jest coraz bardziej zauważalny, będzie przedstawianie i oferowanie SEO jako elementu w strategii marketingowej, a nie jako głównego działania. SEO może być w dalszej perspektywie dodatkiem dla  części rynku, który nie do końca radzi sobie z trudnościami w osiąganiu TOP10,  na który nie będzie kładziony duży nacisk finansowy czy kadrowy. Pozycjonowanie stron www może powoli stawać się mało ważnym dodatkiem dla podmiotów, które stawiają większy nacisk na działania marketingowe, które nie wymagają czasu, dużych nakładów finansowych czy angażowania kilku osób do jednego projektu.

Zapraszamy do oceny

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

5 / 5. 259