Doświadczenie w pozycjonowaniu stron www – jak je definiować?

5
(37)

 Przy okazji przeglądania w sieci stron www firm zajmujących się pozycjonowaniem lub osób prywatnych, można zauważyć jak mocno podkreślane jest doświadczenie. Słowo to traktowane jest jako wyznacznik jakości świadczonych usług. Przedstawia się je jako coś, co ma zagwarantować, że usługa świadczona będzie przez osoby, które długo zajmują się pozycjonowaniem. Doświadczenie definiowane jest na różne sposoby, co nie zawsze pozwala odpowiedzieć klientowi na pytanie, czym jest doświadczenie w pozycjonowaniu stron www? Każdy, kto szuka firmy bądź osoby do pozycjonowania swojej strony www, czy sklepu internetowego, oczekuje, że usługa będzie świadczona przez osobę doświadczoną.

Czy każdy specjalista SEO ma realne doświadczenie i jak je zdefiniować?

Niestety nie każdy specjalista SEO ma doświadczenie, a jest jedynie dopisywane do stanowiska, aby wyglądało to lepiej w przekazie marketingowym. Realne doświadczenie to przede wszystkim posiadanie umiejętności oraz wiedzy na wszystkich szczeblach pracy specjalisty oraz setki godzin spędzonych na planowaniu oraz wdrażaniu każdej z czynności w samodzielny sposób. Podstawą SEO jest kontent, który w dużej mierze tworzony jest przez osoby, które nie mają zielonego pojęcia czym jest SEO. Natomiast osoby, które zlecają pisanie takich tekstów, opierają się na wiedzy a nie realnym doświadczeniu w ich planowaniu czy tworzeniu. Realne doświadczenie to także setki wykonanych audytów oraz ich samodzielne wdrożenie. To także samodzielne planowanie linkowania oraz jego wdrożenie. Doświadczony specjalista to osoba, która w swojej pracy zajmowała się pozycjonowaniem małych firm, jak i tych największych. Doświadczony specjalista to osoba, która zaczyna od samego początku, czyli od tworzenia treści oraz zrozumienia, jaką mają realną wartość. Osoba z doświadczeniem realnie wie na czym polega proces pozycjonowania na każdym etapie oraz wie ile wymaga to czasu i wysiłku. W przypadku osób, które zaczynają swoją ścieżkę od bycia szefem działu SEO, bez podstawowej wiedzy z czym się to wszystko wiąże, sprawia, że budowane zespoły szybko się rozpadają. Osoba, która nie ma doświadczenia na każdym szczeblu, nie jest w stanie docenić osób z prawdziwym doświadczeniem. Doświadczony specjalista nie zleca wszystkich czynności na zewnątrz i nie spłyca tematu do minimum. Prawdziwie doświadczony specjalista wie, ile realnie należy wykonać pracy i analiz, aby wypozycjonować stronę www.

A jak to wygląda w rzeczywistości?

W rzeczywistości doświadczenie specjalistów SEO nie zawsze jest kompletne. Zaczynając od samej góry, warto zastanowić się, czy osoba wykonująca polecenia Head of SEO ma doświadczenie na tym stanowisku? Czy osoba na tym stanowisku potrafi docenić trud zespołu, czy realnie potrafi ocenić daną sytuację i czy ma w ogóle wiedzę oraz praktykę np: w zdobywaniu linków prowadzących do strony. Czy w ogóle samodzielnie kiedykolwiek stworzyła jakiś tekst, czy umie pozyskiwać linki, czy wie z jakim wysiłkiem wiążą się przygotowania odręcznego audytu czy strategii pozycjonowania? Czy ma odpowiednią wiedzę, aby móc wspomagać kierownictwo w rekrutowaniu kolejnych osób do zespołu? Kolejnym dość istotnym wątkiem jest odpowiedź na pytanie, po ilu latach można nazwać się doświadczonym specjalistą SEO? Otóż w wielu ogłoszeniach wymaga się od specjalistów 2-3 lat praktyki w pozycjonowaniu. Czy jest to wystarczający czas, aby przejść wszystkie szczeble i poznać tajniki branży? Czy jest to odpowiedni czas, aby realnie z małego projektu zrobić większy, a z większego duży? No i w końcu, czy pracując w jednej firmie, można stać się specjalistą? Czy pracodawca jest w stanie dostarczyć klientów na odpowiednim poziomie, aby pozycjoner mógł nauczyć się pozycjonować coś małego i coś dużego? Nie zawsze jest to możliwe i zdobywanie doświadczenia wymaga co 2-3 lata zmiany pracy, aby można było wchodzić na wyższe szczeble i móc pracować z coraz to bardziej wymagającymi projektami. Doświadczony specjalista SEO, który ma dużą praktykę, samodzielnie sprawdza, dlaczego coś nie zadziałało i wyciąga z tego wnioski. Chce budować swoją pewność siebie oraz pogłębiać swoją wiedzę w każdym możliwym aspekcie związanym z temat SEO. Oczywiście doświadczony specjalista SEO cały czas się dokształca i robi wszystko, aby być na bieżąco. Nie zamyka się w świecie szkoleń czy imprez branżowych. Doświadczony specjalista SEO jest w stanie odpowiedzieć klientowi na pytania, które zadaje. Ma taką wiedzę oraz praktykę w wykonywaniu danych czynności, że jest w stanie np.: określić czas jaki jest potrzebny do wypozycjonowania strony, czy też jest w stanie powiedzieć, że dane metody już się nie sprawdzają. Jeśli osoba pracująca przez 2-3 lata jako junior SEO, wyręczała starszych specjalistów SEO czy Head of SEO w najbardziej żmudnych czynnościach a nie była dopuszczana do tworzenia strategii, do podejmowania decyzji w sprawie działań, do tworzenia audytów, to mimo upływu czasu doświadczenie będzie u takiej osoby bardzo niewielkie. Ważnym aspektem w ocenie doświadczenia specjalisty SEO jest ocena umiejętności i dokonań. Jeśli nigdy nie zajmowaliśmy się SEO copywritingiem, linkowaniem, robieniem audytów czy analiz, czy też nie poświęcaliśmy każdego dnia czasu na lekturę zmian, jakie zachodzą w wyszukiwarce, to nie zrozumiemy czym jest prawdziwe doświadczenie. Niestety dla osób, które rekrutują, doświadczenie jest tylko i wyłącznie przepracowanym czasem w podobnej firmie. Najbardziej doświadczonymi osobami są osoby z wszechstronnymi umiejętnościami na wielu poziomach z praktyczną wiedzą i wieloma popełnionymi błędami na etapie zdobywania doświadczenia, które pozwoliło wyrobić zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji.

Zapraszamy do oceny

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

5 / 5. 37