Jak obiektywnie oceniać efekty SEO?

4.6
(14)

Pozycjonowanie stron www staje się w Polsce z miesiąca na miesiąc coraz bardziej popularne. Każdego dnia firmy z branży SEO pozycjonują miliony słów kluczowych z różnych kategorii. Każdy z klientów w indywidualny sposób dokonuje oceny efektywności pozycjonowania. Różnice w ocenie efektów są czasami tak duże, że trudno jednoznacznie zdefiniować, co jest właściwym efektem pozycjonowania strony. Obiektywna ocena pozycjonowania powinna zawierać w sobie analizę kilku ważnych wskaźników. Dopiero analizując odpowiednie elementy, jesteśmy w stanie powiedzieć, czy dana kampania przynosi jakieś efekty, czy też ich nie przynosi. W zależności od tego, jak klient rozlicza się z agencją SEO, efekt może być inaczej interpretowany. Celem pozycjonowania jest wprowadzenie do TOP10 wyników wyszukiwania Google, wskazanych w umowie słów kluczowych. Niestety, ale dość często podczas oceny efektów pozycjonowania, klient dokonuje subiektywnej oceny opartej na wewnętrznych przemyśleniach i emocjach.

Otóż pozycjonowanie w zależności czy jest to efekt, czy abonament, zawsze opiera się na pozycjonowaniu konkretnych słów. Po wypozycjonowaniu tych słów, można mówić o osiągniętym efekcie. Niestety bardzo często klienci efekt definiują zupełnie inaczej. Dla jednych efektem jest, kiedy rośnie sprzedaż, a dla innych, kiedy rośnie liczna unikalnych użytkowników odwiedzających stronę. Pojawiają się także zupełnie inne definicje, które mówią, że efektem w SEO jest zysk, jaki daje strona czy sklep www dla firmy. Jedyną prawdziwą definicją efektu  jest ta, mówiąca o tym, że celem pozycjonowania jest zwiększanie widoczności strony, poprzez wprowadzanie do TOP10 konkretnych słów kluczowych. Klienci dość często zapominają, że SEO jest usługą polegającą na przyciąganiu użytkowników, a nie na zachęcaniu ich do zakupu produktów czy usług. Agencje SEO nie zarządzają firmami swoich klientów, dlatego też nie odpowiadają np.: za brak zamówionego towaru i czy konieczność zwrotu pieniędzy klientowi.

Bardzo często klienci definiują efekty w SEO jako końcową korzyść w postaci konkretnej transakcji. Głównym celem pozycjonowania, a zarazem efektem jest umieszczenie strony w miejscu, w którym potencjalni klienci poszukują tego, co oferujemy czy też sprzedajemy. Na tym się kończy rola agencji SEO. Tutaj zaczyna się już rola firmy, która chce coś sprzedać. Jeśli np.: klient nie może się dodzwonić do sklepu i rezygnuje z zakupu, to dlaczego ma to być wina agencji SEO. Aby efekty pozycjonowania przekładały się na sprzedaż, ważne jest to, jak klient podchodzi do swojego biznesu. Czasami nie ważne jak dobry będzie produkt lub usługa,  jeśli np.: towaru nie ma w sklepie i traci się wówczas klienta. Nawet najlepsza reklama nie będzie działać, jeśli jej efekty na starcie będą błędnie pojmowane. Ważnym elementem, który pokazuje, jakie efekty osiągnęła agencja SEO, jest także oprócz samych pozycji słów kluczowych, wskaźnik SEOvisibility. Wskaźnik ten pokazuje widoczność strony w segmencie TOP10 oraz TOP50 na wszystkie słowa kluczowe zawarte na stronie internetowej klienta.

Jeśli co miesiąc pojawiamy się w TOP10 oraz TOP50 na coraz większej ilości słów kluczowych, to znaczy, że kampania SEO działa. Jeśli ruch organiczny na stronie rośnie z miesiąca na miesiąc, to również można powiedzieć, że SEO przynosi efekty. Jeśli coraz więcej pozycjonowanych słów kluczowych pojawia się w TOP 10, to również można powiedzieć, że pojawiają się efekty z pozycjonowania. Jeśli rośnie liczba wyświetleń naszej strony, to agencja SEO dobrze wywiązuje się ze swojej pracy. Jeśli co jakiś czas pojawiają się zapytania ofertowe przez stronę www, to agencja wykonała dobrą robotę. Sprawą oczywistą dla każdego powinien być fakt, że ruch w nikomu nieznanym sklepie, jak i poziom sprzedaży nigdy nie będzie na wielkim poziomie. Dlatego mówienie, że 1000 unikalnych kliknięć z kanału organic nie jest żadnym efektem, jest opinią krzywdzącą dla agencji SEO.

Zapraszamy do oceny

4.6 / 5. 14

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *